Hundetræning i Harlev Jagtforening
Velkommen til hundetræning i Harlev Jagtforening. Alle jagthunderacer er velkomne til træningen. Øvelserne vil, da vi er en jagtforening, være målrettet jagthunde og jagthundearbejde. Målet er, at du har en egnet apporterende jagthund, som du bruge på jagt. For dig som har ambitioner om avanceret jagthundetræning, henviser vi til specialklubberne.

Hvorfor træne din jagthund?
Du og din hund skal leve sammen de næste mange år og forhåbentlig have mange gode jagtoplevelser. Derfor er det afgørende, at I opnår et godt samarbejde og det kan træningen hjælpe med. Ved at få fastlagt rammerne for jeres kommunikation, det vil sige, at hunden forstår dine signaler og du forstår hundens, vil I få det maksimale udbytte af træningen.

Formål:
Hundetræningen i Harlev Jagtforening er baseret på positiv indlæring/forstærkning og har til formål at ruste dig og din hund til at udføre lydigheds- og apporteringsøvelser i den daglige træning og gennemføre hhv. lydighedsprøver og apporteringsprøver, hvis du ønsker det.

Hvordan gør vi?
Vores træningshold er opdelt i tre alderstrin/niveauer og for alle hold gælder det, at vi arbejder med positiv indlæring/forstærkning.

Hvalpemotivation:
Skabe et grundlæggende positivt indlæringsmønster for hvalpen. Det skal være sjovt at træne! Hvalpemotivationen henvender sig primært til hvalpe i alderen 8 uger – 5 mdr. Hundeføreren (du) introduceres for grundlæggende hundeadfærd og træningsmetoder som kan hjælpe med en større forståelse for hvordan hunde lærer bedst.

Unghunde:

• Lydighedstræning: Her skærpes kravene til træningen. Kommandoer indlæres; verbale kommandoer, fløjte og håndtegn. Hundene præsenteres for skud.
  • Apportering: Hundene præsenteres for dummyer og de grundlæggende apporteringsøvelser indlæres. Apportering fra hånd, samt aflevering. Dirigeringskommandoer. Apportering i vand påbegyndes. Hundene præsenteres for vildt i slutningen af forløbet.

Øvede/åben klasse:

• Lydighedstræning: Her er den grundlæggende lydighed på plads og øvelserne gøres sværere. Øvelserne reflekterer det behov for lydighed der kan, og vil, opstå i en jagtsituation.
  • Apportering: Øvelserne gøres sværere. Dirigering over større afstande. Apportering i varieret terræn. Flere apporteringer. Vandapportering og dirigering på vand.